Siirry sisältöön

Miten tehdä rahaa osallistumistaloudessa?

23 maaliskuun, 2010

Kuva: josef.stuefer. Käytettävissä Creative Commons Attribution lisenssillä.

Sosiaalinen media antaa ihmisille  mahdollisuuden yhteiseen tuotantoon ja yhteisöjen muodostamiseen. Yhteisöllinen toiminta vaikuttaa ihmissuhteisiin ja ihmisten hyvinvointiin. Usein päämotiivina osallistumiseen onkin henkilökohtainen syy, eikä rahallinen korvaus. Lietsalan ja Sirkkusen määrittelee osallistumistalouden yhteisölle luoduksi käyttöarvoksi ja siihen liittyväksi tekemiseksi. Luotu käyttöarvoa on sisältöä, joka jollain tasolla yhdistää ihmisiä, kuten tietopohjainen tai hauska sisältö. Sisällön tekemisestä saaman arvostuksen myötä yhteisön jäsenet ovat motivoituneimpia tekemään lisää asioita koko yhteisön hyväksi. Osallistumistaloudessa arvokkaana yritykset näkevät ihmisten muodostamien yhteisöjen lisäksi, heidän luoman sisällön ja yhteisen osaamisen. Ihmisten luomasta sisällöstä yritykset voivat ammentaa tietoa esimerkiksi uusien palveluiden kehittämiseen. Merkittävänä mahdollisuutena organisaatioille on myös tehtävien ulkoistaminen yhteisölle. Osallistumistaloudessa rahaa tehdään sosiaalisen median kautta saatavasta tiedosta ja palveluista. OECD raportti esittää kuusi erilaista tapaa, miten yritykset voivat hankkia kassavirtaa käyttäjien tekemällä sisällöllä:

  • vapaaehtoisen lahjoittamisen pyytäminen
  • palvelun käytöstä veloittaminen
  • jokaisesta tuotteesta veloittaminen
  • palveluun kirjautumisesta veloittaminen
  • mainostaminen
  • sisällön ja teknologian lisensoiminen kolmannelle osapuolelle

Merkittävämpiä liiketoimintamalleja sosiaalisessa mediassa näyttää olevan käyttäjien luoma sisältö ja mainonta.

Kuva: josef.stuefer. Käytettävissä Creative Commons Attribution lisenssillä.

No comments yet

Jätä kommentti