Siirry sisältöön

Sosiaalisen median kehitys ja vaikutus tulevaisuudessa

17 maaliskuun, 2010

Verkossa meneillään oleva trendi on pyrkiä pois staattisista sivuista kohti reaaliaikaisia päivityksiä. Juuri tietyllä ajanhetkellä olevilla asioilla on yhä enemmän merkitystä ihmisille ja myös liiketoiminnalle. Yhä useampi sosiaalisen median palvelu pyrkiikin tukemaan reaaliaikaisuutta.

Tulevaisuudessa kansalaisjournalismi ja kansalaiskuva ilmiöt kehittyvät. Ihmiset välittävät enemmän ja parempilaatuista sisältöä verkon avulla ympäri maapallon. Myös ammattimaisesti tuotettua sisältöä tarjotaan yhä enemmän avoimissa kanavissa; sisältöä voidaan aggrekoida useista läheistä ja yhdistellä käyttäjälle mielekkäällä tavalla. Käyttäjät hakevat ja merkitsevät sisältöä. Tämän toiminnan avulla hakutoimintoja voidaan kehittää älykkäämmiksi. Twitterihaun innoittamana syntyy lisää reaaliaikaiseen hakuun perustuvia sovellutuksia muihin sosiaalisiin medioihin ja niitä tarjotaan myös kännykkään. Reaaliaikaisuus antaa yrityksille mahdollisuuden tehokkaan palautejärjestelmän rakentamiseen ja tuotekehityksen nopeuttamiseen.

Lähitulevaisuudessa paljon potentiaalia on myös GPS paikkatieto-, puheentunnistus– ja kasvojen tunnistus-sovelluksilla, jotka hyödyntävät kännyköissä ja kameroissa käytettyjä sensoreita. Tällaista hyödyntämistä nähdään jo lisättyä todellisuutta käyttävissä yhteisöllisissä sovelluksissa.

Kasvava datamäärä johtaa siihen, että tiedon määrällä kilpaillaan. Yritykset kilpailevat siitä, kuka pystyy hankkimaan ja omistamaan dataa enemmän. Merkityksellistä suuren datamäärän edessä on sen analysoiminen ja visuaalinen havainnollistaminen, jotta tietoa voitaisiin käyttää päätöksentekoon. Kasvavan datamäärän vuoksi myös sovelluksien väliset haut ja sovelluksia yhdistävät siltauspalvelut tulevat lisääntymään.

Sosiaalisen median myötä yrityksien toiminta tulee yhä läpinäkyvämmäksi ja verkostoituneemmaksi. Tämä aiheuttaa hankaluuksia mikäli avoimuuteen ei ole varauduttu liiketoimintamallissa. Kansalaiset pääsevät vaikuttamaan asioihin paremmin, koska tiedon levittäminen tulee helpommaksi ja yleisemmäksi. Yrityksille ja heidän tuotteille voi antaa yhä tehokkaammin palautetta. Ruohonjuuritason yhteistyö antaa yksilön sanalle paremman kuuluvuuden. Myös personointi yleistyy ja laajentuu käytettäväksi myös markkinointiviestinnän ulkopuolelle. Media ovat jo konvergoituneet varsin hyvin – ihmiset voivat katsoa kuvia ja videoita esimerkiksi kännykällä. Toisaalta, jossain määrin viimeaikainen mediat ovat diverkoituneet hiukan. Esimerkkinä Applen iPhone ja iPad.

Lähitulevaisuuden sosiaaliseen mediaan liittyviä trendejä on liiketoiminnan läpinäkyvyys, hakutoimintojen kehittyminen, palveluiden personointi, sekä reaaliaikaisuuden ja mobiililaitteiden mahdollisuuksien hyödyntäminen.

Lisää sosiaalisen median ja verkkoteknologioiden tulevaisuuden ennustuksia voi lukea seuraavista hyviksi havaituista kirjoituksista:

O’Reilly ja Battelle. “Web Squared: Web 2.0 Five Years On”: http://www.web2summit.com/web2009/public/schedule/detail/10194

Pete Cashmore, Mashablen toimitusjohtaja. “10 Web trends to watch in 2010”: http://www.cnn.com/2009/TECH/12/03/cashmore.web.trends.2010/index.html

Digital Media Buzz. “Top Digital Trends For 2010”: http://www.digitalmediabuzz.com/2009/12/top-digital-trends-for-2010/

Kuva: jonrawlinson. Käytettävissä Creative Commons Attribution lisenssillä.

No comments yet

Jätä kommentti